Dlaczego szukamy faktora? Część II

Pieniądze i fakturyOcena wiarygodności odbiorców. Sprawdź kontrahenta!W poprzednim poście z cyklu „Dlaczego szukamy faktora?” wspominałam o najbardziej prozaicznej i oczywistej przyczynie jaką jest konieczność pozyskania środków finansowych. Dziś zajmę się dodatkową usługą w ramach umowy faktoringowej – oceną kontrahentów.Przedsiębiorca potrzebujący środków obrotowych, poszukuje najpierw kredytu bankowego, a gdy to okazuje się niemożliwe, szuka dalej i może trafić do firmy faktoringowej. Tak zazwyczaj zaczyna się jego przygoda z faktoringiem. Na początku najważniejsze jest finansowanie. Po jakimś czasie faktorant zauważa, iż oprócz finansowania, faktor oferuje mu też usługi dodatkowe w ramach zawartej umowy faktoringowej na które w ogóle nie zwrócił uwagi. I na dodatek, co bardzo go cieszy, są one bezpłatne! Jedną z takich usług dodatkowych jest ocena wiarygodności kontrahentów.Mali przedsiębiorcy często słabo odnajdują się w dzisiejszych realiach panujących na rynku MSP. Nie dokonują dokładnej analizy, a czasami nawet zwykłego sprawdzenia wiarygodności swoich odbiorców. Trafia się klient gotowy kupić towar i to jest wystarczające aby mu „zaufać”, że zapłaci w terminie, i dać długi kredyt kupiecki. Problemy zaczynają się w momencie braku zapłaty. Nasz przedsiębiorca zaczyna od telefonu z grzecznym zapytaniem o płatność. Kontrahent opowiada mu rzewną historyjkę, o tym jak żona zachorowała, miał wypadek czy nie sprzyjała mu pogoda ale już jutro, najdalej pojutrze pieniążki zostaną wysłane. Mijają kolejne dni, czasem tygodnie. Przedsiębiorca pchany dziwnym przeczuciem, że chyba coś jest nie tak, zaczyna sprawdzać nierzetelnego kontrahenta w internecie i wśród innych firm z branży. Zaczynają go dochodzić słuchy, że odbiorca wyłudza towary i nigdy nie płaci.W końcu zaniepokojony prosi o pomoc swojego faktora, który ma dostęp do raportów wywiadowni gospodarczych, rejestrów nierzetelnych kontrahentów, baz danych firm windykacyjnych itp. Taka usługa jest świadczona w ramach usług dodatkowych bez żadnego kosztu. Z analizy wynika, że odbiorca rzeczywiście jest nierzetelny a firma pod którą występuje jest jego piątą na przestrzeni 2 lat!Przedsiębiorca nie pomyślał wcześniej aby zwrócić się do faktora z prośbą o analizę kontrahenta. Teraz będzie musiał za to pokutować. Ma jednak nauczkę na przyszłość i już każdego potencjalnego klienta zgłosi faktorowi do analizy. Szkoda tylko, że ta nauka tak wiele go kosztowała. A wystarczyło tylko skorzystać wcześniej z jednej z dodatkowych usług, jaką oferuje mu umowa faktoringowa.Na szczęście Faktor pomaga w opracowaniu strategii oferowania kredytu kupieckiego oraz wskazuje jak minimalizować ryzyko przyszłych transakcji z klientami. Uchroni to w przyszłości przedsiębiorcę przed nietrafionymi kontraktami i dawaniem kredytu kupieckiego odbiorcom bez wcześniejszej weryfikacji.Aleksandra Jura Prokurent w AOW Faktoring S.A.

proteine pour grossir